Historia Viet Vo Dao
GENEZA POWSTANIA WIETNAMSKICH SZTUK WALKI
– Teoria wyższości technik kontaktowych.
– Teoria giętkości i sprawności.
– Teoria zaskoczenia.
– Teoria iluzji.
– Metoda „igraszek bez oporu”
Najbardziej znane z nich to:
Thien Lam – styl ten był charakterystyczny ze względu na techniki uderzeń głową. W Viet Vo Dao noszą one nazwę głowy byka lub rogów jelenia.
Duong Long – charakterystyczne dla tego stylu są obrotowe techniki nożne wzięte z ruchów zwierząt. W stylu tym główny nacisk kładziono na ćwiczenia siłowe.
Nga Mi – twórcą tego stylu był mnich Bach Mi Dao Nhan. W szkole tej kładziono nacisk na techniki oddechowe (Khi Phap) oraz na koncentrację Dan Dien.
Bach Hac – (Biały Żuraw), jest to szkoła oparta na ruchach żurawia. Są to techniki łagodne, lecz dynamiczne.
Vo Dang-cechą charakterystyczną tego stylusą „szpony orła” – bardzo ciekawe techniki uderzeń palcami. Jednym z założycieli tej szkoły był słynny Mistrz Truang Tam Phong.
– Vovinam – Mistrz Phan Hoang
– Han Bai – Mistrz Tran Phuoc
– Thien Long – Mistrz Nguyen Dan Phu
– Qwan Ky Dao – Mistrz Pham Xuan Tong
– Tranh Minh Long – szkoła rodzinna Mon Phai
– Nguyen Trung Hoa – szkoła rodzinna Mon Phai
– Nguyen Tien – szkoła rodzinna Mon Phai
Obecnie w ramach IVVD działa wiele kierunków i szkół wietnamskich, w tym również Vovinam VVD. Każda ze szkół ma swoją strukturę. Koncepcja IVVD opiera swój program techniczny o główne, tradycyjne sztuki walki z Wietnamu. Mistrz Phan Hoang zawsze wyrażał swoją opinię, że Viet Vo Dao nie może trzymać się sztywno utartych szablonów. Każdy kierunek powinien mieć możliwość rozwoju. Dzięki temu VVD jest takie bogate w techniki. Czerpie doświadczenia ze skarbnicy tradycyjnych i nowoczesnych szkół Vo. Każdy kierunek, szkoła, styl wnoszą coś nowego i odkrywczego do jednej wielkiej rodziny Viet Vo Dao Quoc Te.
Viet Vo Dao kładzie główny nacisk na moralne wychowanie człowieka:
Dewizą Vo jest : „Być silnym, to znaczy być pożytecznym”.
Składając ukłon Le, uczeń VVD wyraża swoją nieagresywność.
Ukłon symbolizuje credo : „Stalowa ręka na łagodnym sercu”.
Główne zasady Viet Vo Dao:
„Nieustanny rozwój ciała i ducha”
„Równowaga między człowiekiem a naturą”
„Harmonia z całym światem”
Symbolami Vo są :
bambus – oznaczający stałość i bezinteresowność,
koło – wszechświat, doskonałość,
kwadrat – ziemia, regularność.
Bardzo dużą rolę odgrywają też kolory w bogatej symbolice Viet Vo Dao.
Jest sześć podstawowych kolorów :
czarny – północ-woda (determinacja, powaga)
czerwony – południe-ogień (odwaga, walka)
niebieski – wschód-drzewo (dobroć)
zielony – wschód-drzewo (wytrwałość, nadzieja)
biały – zachód-żelazo (czystość)
żółty – centrum-ziemia (szlachetność, jasność)
System stopni został opracowany przez Radę Mistrzów IVVD w latach 70-tych i różni się od stopni używanych w Wietnamie. Dawniej stosowany był tylko wewnętrzny podział ćwiczących, nie mający nic wspólnego ze stopniami. Jest on nadal aktualny w grupie skupionej wokół danego mistrza :
Vo Su – mistrz
Su Huynh – bezpośredni uczeń mistrza
Su De – młodszy uczeń
Huynh De – bracia Vo sztuki walki
Obecny system stopni w IVVD to :
Stopnie uczniowskie – Cap
Stopnie instruktorskie i mistrzowskie – Dang
Ze względu na zaawansowanie rozróżniamy cztery kategorie stopni :
Vo Sinh – uczniowie Viet Vo Dao (od 0cap do 3cap). Ćwiczący noszą pasy białe. Każdy stopień powyżej 0cap oznaczony jest kolejną niebieską wypustką.
0 Cap
|
|
1 Cap
|
|
2 Cap
|
|
3 Cap
|
|
4 Cap
|
|
Phu Ta
|
|
Dai Den
|
|
Mon Do – kategoria czarnych pasów [od 1dang do 3dang].Stopnie 1,2,3dang oznaczone są pasem koloru czarnego obszytego dookoła czerwoną wypustką :
1 dang oznacza instruktora – Huan Luyen Vien,
2dang oznacza trenera – Huan Luyen,
3 dang oznacza profesora – Giao Su.
Vo Su
|
|
|
|
Vo Sinh posiadający stopnie Dai Trang powinni nosić swój Dai zgodnie z tradycją :
kobiety – wiązanie z prawej strony,
mężczyźni – wiązanie ze strony lewej.
Ponadto każdy Vo Sinh powinien traktować swój pas z głębokim szacunkiem, pamiętając w jakim trudzie go zdobył.